Pages

Assalamualaikum w.b.t..Selamat Datang ke laman rasmi ADUN Gombak Setia (N17) Y.B Dr. Hasan Bin Mohamed Ali. Terima Kasih

Wednesday, September 8, 2010

Qiammulail Sahur Perdana Selangor Lebih 10, 000 kehadiran


S.Alam - Ramai Umat ISLAM merebut peluang untuk melakukan ibadah dan kebaikan sempena bulan ramadhan yang penuh keberkatan.

Saat-saat akhir Bulan ramadhan yang akan meninggalkan umat ISLAM tidak lama lagi , banyak masjid, surau telah mengadakan pesta ibadah dengan mencari malam lLilatul Qadar pada 10 malam terakhir. Justeru itu, untuk mengimarahkan pesta ibadah ini, Kerajaan Negeri Selangor telah mengambil inisatif untuk mengadakan Majlis Qiammulail Dan Sahur Perdana Selangor . Majlis tersebut telah mendapat sambutan diluar jangkaan dengan kehadiran lebih 10, 000 sehingga melebihi dewan Kompleks Belia baru-baru ini.
Majlis tersebut dianjurkan oleh YB Dato’ Dr. Hasan bin Haji Ali, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam.

Berkata Y.B Dato' Dr Hasan "Majlis ini dengan julungkalinya diadakan oleh Pakatan Rakyat (PR) setelah 2 thn lebih memerintah dinegeri selangor. Alhamdulilah dalam 2 thn lebih (PR) memerintah surau, masjid sentiasa diimarahkan dengan berbagai akitiviti.

Solat terawih pula walaupun ramadhan sudah semakin meninggalkan kita tetapi masjid dan surau masih dipenuhi. Inilah natijahnya apabila tempat ibadah dihidupkan dengan berbagai aktiviti dan memilih pemipmpin-pemimpin yang beriman untuk menerajui masjid, surau dan negara dengan mengikut kemampun dan kebolehan pempin tersebut . Amat berbeza sebelum ini, katanya.


"Alhamdulilah saya beryukur kepada ALLAH swt kerana hasrat murni saya bersama saf-saf pimpinan Kerajaan Negeri Selangor untuk mengumpul rakyat selangor khususnya kepada Umat ISLAM untuk bersama berkumpul dengan melakukan ibadah seperti solat hajat, bersahur, mengadakan majlis ilmu dan sebagainya, lebih-lebih lagi pada bulan yang penuh keberkatan (Ramadhan)" telah tercapai".

Kehadiran umat ISLAM pada hari ini sungguh memeranjatkan saya. Didapati bukan hanya di kawasan shah Alam sahaja yang hadir tetapi luar daripada kawasan S.Alam dan luar negeri selangor. Ini menunjukkan rakyat telah memberi sokongan padu keatas kerajaan negeri selangor dalam setiap program yang dianjurkan.

Saya amat berharap agar program Qiammulail ini dapat diteruskan daripada masa ke semasa dan tidak terhenti begitu sahaja walaupun bulan ramadhan akan berlalu pergi meninggalkan kita.

Hasan berkata lagi, Jangan kita jadikan ibadat kita hari ini untuk dapat pahala sempena bulan ramadhan sahaja. Jika ini yang kita niat, maka ibadah yang kita lakukan adalah sia-saia dan hanya mendapat letih dan dahaga kerana kita melakukan ibadat untuk bulan ramadhan bukan untuk beribadah kepada ALLAH swt yang menciptakan kita untuk mendapat keredhaannya.
Oleh itu, perbetulkan niat kita dalam apa sahaja yang dilakukan. Saya amat berharap semoga program seperti ini dapat dilakukan di setiap negeri dengan kekerapan sebanyak sebulan sekali. Jika ini dilakukan saya percaya, kita bukan sahaja beribadah kepada ALLAH swt malahan kita dapat mengumpulkan semua umat ISLAM tanpa mengira parti. Hati-hati kita juga akan disatukan apabila kita berjumpa dibawah satu bumbung. Lebih cantik lagi apabila kita dapat berhimpun dan tidur bersama tanpa mengira pemimpin dan rakyat.

Rakyat tidak akan merasa kekok untuk bersama pimpinan apabila mereka kerap menghadirkan diri dalam semua program yang telah diaturkan oleh Kerajaan Negeri.

Inilah misi dan visi kami untuk mengumpul semua umat ISLAM dalam melakukan ibadah. Selain daripada itu juga, apabila ibubapa hadir dalam program ini mereka juga akan membawa anak-anak bersama. Insya-ALLAH dengan kehadiran anak-anak remaja bersama, ia juga akan memberi kesan positif kepada diri mereka apatah lagi jika laungan zikir munajat dilaungkan sudah pasti hati-hati mereka akan tersentuh dengan mengingati ALLAH swt.

Bahkan apabila aktiviti yang sihat ini dilakukan terus menerus ianya akan mengurangkan berlakunya gejala sosial yang semakin hari semakin menular dan amat membimbangkan . Jika tidak diatasi sudah pasti bencana alam berlaku dengan kuasa ALLAH swt dengan sekelip mata sahaja. Oleh itu sebagai umat ISLAM yang beriman haruslah kita pertingkatkan iman dan sentiasa berdoa kepada ALLAH agar dijauhi segala bencana, katanya.

Semoga himpunan ini memberi impak yang positif dan usaha untuk menyelamatkan negara, bumi dan umat ini daripada musibah, katanya.
Sehubungan dengan itu saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua saf pimpinan Exco Kerajaan Negeri, Saf pimpinan PAS, Masjid, surau, urusetia dan semua agensi yang telah memberi komitment yang tinggi sehingga berjayanya program yang sangat murni.

Semoga himpunan munajat ini mampu menyatukan hati-hati kita semua, tanpa mengira parti, pangkat dan darjat kerana apabila kita berhadapan ALLAH swt, ALLAH tidak menilai siapa kita, apa pangkat kita tetapi yang dinilai olehNya adalah ibadah kita, katanya.

Turut mengimarahkan majlis sahur perdana iaitu Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik mat, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang , Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim".



Editor : Khaulah Azwar

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...